Verborgen suikers

Deze keer wil ik graag met jullie wat informatie over suiker delen. Ik merk in mijn omgeving dat er veel mensen mee bezig zijn. Want hoe zit dat nou precies als iemand zegt: “ik ga een maand geen suiker eten”. En hoe doe je dat precies? Want dat er in koek en snoep suikers zitten weet iedereen, maar de verborgen suikers zoals in heel veel producten in de supermarkt niet. Zo heeft een recent onderzoek van de consumentenbond uitgewezen dat fabrikanten 50 verschillende namen voor suiker gebruiken. De meeste namen kennen wij niet, fabrikanten zijn dus niet altijd even eerlijk in wat zij in hun producten verwerken. Verborgen suikers!

Onderzoeksfeiten
Uit onderzoek onder ratten is gebleken dat suiker verslavender is dan cocaïne.
Ook als de suiker al weg was gehaald bleven de ratten terug komen om op het pedaaltje te trappen. Suiker heft alle remmingen op. Mensen en dieren kennen een soort van rem wanneer ze genoeg hebben gegeten, dan geven de hersenen een signaal van verzadiging af. Je stopt dan met eten. 

Vermijd de lege koolhydraten
Suiker heft die rem op. Het verstoort de werking van verzadiging. Daarom volgt suiker dezelfde neurologische paden als drugs, tabak en alcohol. Suiker en sachariden zijn hetzelfde. Ze vormen voor ons  belangrijkste energiebron in ons lichaam. Koolhydraten is de wetenschappelijke verzamelnaam voor alle soorten suiker. We hebben dus suiker nodig om goed te kunnen functioneren maar hoe kan je dit nu gezond aanpakken?

In bewerkte voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld pakjes sauzen, wit brood, candy bars, bewerkte ontbijtgranen, voorverpakte vleeswaren en de bekende snoep, koek en chips zitten heel veel verborgen suikers. Evenals in veel zuivelproducten. Door het gebruik van deze producten krijg je gedurende de dag hoge pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Neem in plaats hiervan gezonde koolhydraten zoals zilvervliesrijst, aardappels, volkoren pasta, volkoren brood en maak zelf je sauzen en experimenteer met kruiden.

Palmsuiker
En... als je toch wat suiker neemt, neem dan palmsuikerPalmsuiker bestaat hoofdzakelijk uit sucrose. Door de grote hoeveelheid natuurlijke stoffen, zoals vitamines en mineralen, wordt de opname door het lichaam vertraagd. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel niet zo hard en heb je dus minder last van 'suikerpieken'.

Verse producten
Koop ook groenten en fruit van het seizoen en snijd deze zelf. Ze bevatten veel vitaminen en mineralen die de tekorten, door slecht suiker ontstaan, weer aanvullen. Eet het fruit in zijn geheel zodat je ook de vezels binnen krijgt voor een goede darmwerking. Blijf bij de keuze van je product zo dicht mogelijk bij de natuur.

Varieer
De tijd van woensdag gehaktdag en vrijdag visdag zijn we allang voorbij! Er is genoeg aanbod en door een gevarieerd eetpatroon zorg je ervoor dat je lichaam alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt die het nodig heeft.

Drink voldoende
Iedereen weet het maar toch doen we het te weinig. Verlang je naar iets zoets of heb je een hongergevoel? Drink een glas water en wacht 20 min. Veel mensen verwarren honger met dorst.

Beweeg
Tenslotte is het belangrijk om iedere dag voldoende te bewegen. Minimaal 30 minuten. Pak de fiets naar je werk of de winkel of maak een extra rondje met de hond. Het is goed voor je spijsvertering en de verbranding van de nodige calorieën.


Gezonde groet, Kim Blijleven. 
7-2-2015

© 2014 - 2017 SuperfoodExpress | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie